Tryb nocny

Lokalizacja na mapie

Wpisz szukane słowo

Aktualności

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „Z EKOLOGIĄ NA TY”

Od września 2022 r. do maja 2023 r. realizowany był w naszej szkole Ogólnopolski projekt Edukacyjny "Z ekologią na Ty". Jego celem jest wzmacnianie edukacji ekologicznej oraz rozwijanie postawy proekologicznej wśród młodzieży. „Ziemia jest naszym wspólnym dobrem” – to przesłanie towarzyszyło nam podczas wykonywania zadań zaplanowanych przez pomysłodawców projektu. Pod kierunkiem nauczycieli uczniowie podjęli się eko wyzwań, podzielonych na tematyczne moduły: „Jestem Eko”, „Przyroda wokół nas”, „Rady na odpady”, „Eko zdrowie”, „Eko inspiracje”. Uczestnikom bardzo dziękujemy i zachęcamy wszystkich do dbania o stan przyrody.

KONKURS EKOLOGICZNY

W naszej placówce został zorganizowany konkurs ekologiczny, którego celem było propagowanie ochrony przyrody. Gratulujemy i dziękujemy uczestnikom konkursu a także nauczycielom, pod którym kierunkiem powstały prace.
    Autorami prac są Patrycja z kl III B, Wiktoria z kl III B,  Kamil z kl III B, Ernest z kl III H, Dominik z kl III H oraz Agata z kl II b, Patrycja z kl II b, Mateusz z kl III c.

MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI - WYCIECZKA MŁODZIEŻY DO NADARZYNA

17 maja 2023 roku uczniowie klas 1a i 2e, uczący się w zawodach kucharz, piekarz uczestniczyli w wycieczce zawodowej. Odwiedzili Międzynarodowe Targi Żywności w Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie, największym centrum targowo-kongresowym w Europie Środkowej.
    Udział w tym wydarzeniu był doskonałą okazją, aby dowiedzieć się jak najwięcej o najnowszych technologiach wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Podczas targów uczniowie wraz z nauczycielami mogli zapoznawać się z szeroką ofertą prezentowaną przez producentów i dystrybutorów z branży spożywczej. Prezentowany był szeroki wachlarz produktów spożywczych w tym żywność tradycyjna i ekologiczna.
    Udział młodzieży w targach służy prezentacji nowości i nowych trendów na rynku spożywczym, przyczynia się do lepszego przyswojenia wiadomości przekazywanych podczas zajęć oraz daje możliwość bezpośredniego kontaktu z branżą gastronomiczną, poprzez prezentację produktów żywnościowych, ofertę opakowań do żywności, rozwiązania chłodnicze, urządzenia stosowane w przemyśle spożywczym i gastronomicznym.

OBCHODY 3 MAJA

OBCHODY UCHWALENIA KONSTYTUCJI 3 MAJA ORAZ
DNIA FLAGI RZECZYPOSPOLITEJ

28 kwietnia 2023r. w naszej szkole odbyła się uroczystość z okazji obchodów rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja oraz Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Uczniowie Branżowej Szkoły I stopnia oraz Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy pod okiem nauczycieli przygotowali program artystyczny. Jego celem było przybliżenie okoliczności, w jakich doszło do tych ważnych dla wszystkich Polaków wydarzeń. Na początku wszyscy odśpiewali hymn państwowy, a następnie rozpoczął się występ. Nie zabrakło patriotycznych pieśni, refleksyjnych wierszy. Prezentacja z kolei przybliżyła informacje związane z naszymi symbolami narodowymi. Na koniec młodzi artyści zostali nagrodzeni brawami. Dzisiejszy montaż słowno - muzyczny był piękną lekcją historii i dostarczył wiele wzruszeń.

OBCHODY ZBRODNI KATYŃSKIEJ

Tylko guziki nieugięte przetrwały śmierć …

Dnia 13 kwietnia zebraliśmy się przy płycie pamiątkowej na terenie Kościoła św. Stanisława Kostki, aby oddać hołd ofiarom zbrodni katyńskiej.

„Przyszliśmy do Was tu,
Pragnieniem naszym
Oddać Wam chwałę
Ugiąć kolana."

Od 83 lat Katyń jest dla nas bolesną raną polskiej historii.
    Ludobójstwo, dokonane przez funkcjonariuszy NKWD na blisko 22 tys. obywateli II Rzeczypospolitej, do dziś pozostaje niezabliźnioną raną. Wśród nich było 14,5 tys. jeńców wojennych – oficerów i policjantów – z obozów w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie oraz 7,3- tys. więźniów aresztowanych na terenach okupowanych przez Związek Socjalistycznych Republik Sowieckich.
    5 marca 1940 r. zdecydowano o likwidacji polskich jeńców wojennych bez wzywania aresztowanych, bez przedstawiania im zarzutów, decyzji o zakończeniu śledztwa ani aktu oskarżenia. Zabijano ich – wcześniej skrępowanych – strzałem w tył głowy. Tak, by krwi było mało. Później – ciągle z orłami na guzikach mundurów – kładziono w głębokich dołach.

„Tylko guziki nieugięte
przetrwały śmierć świadkowie zbrodni
z głębin wychodzą na powierzchnię
jedyny pomnik na ich grobie”.
- wspomina Zbigniew Herbert w wierszu poświęconym kuzynowi zamordowanemu w Katyniu."

Katyń jest nie tylko miejscem straszliwej zbrodni, ale również symbolem pamięci o wymordowanej polskiej inteligencji oraz nieustępliwego dążenia do prawdy. Po latach kłamliwej propagandy przywrócono szacunek ofiarom.

DNI OTWARTE

Dnia 13.04.2023r w Branżowej Szkole I Stopnia zorganizowano dni otwarte dla ósmoklasistów, aby przyszli uczniowie i ich rodzice mogli zapoznać się z ofertą szkoły. Dni otwarte to możliwość poznania placówki i okazja do rozmów, ale i wzięcia udziału w aktywnościach kulinarnych przygotowanych przez uczniów uczących się na kierunku kucharz, piekarz, oraz pracownik pomocniczy gastronomii.

ŚWIĘTA WIELKANOCNE NA ZAJĘCIACH PRAKTYCZNYCH

Święta Wielkanocne już niedługo, dlatego w dniach 03 – 05 kwietnia uczniowie uczący się w zawodzie kucharz – (klasa I e) i pracownik pomocniczy gastronomii (klasa II c) piekli na zajęciach praktycznych babeczki wielkanocne ozdobione lukrem. Działania zawodowe były formą przygotowania się uczniów do świąt.

PISANKI WIELKANOCNE PRZED RATUSZEM

5 kwietnia 2023 r. uczniowie klasy  I e i II b obejrzeli na placu przed Urzędem Miasta Płocka pisanki wielkanocne. Są one ozdobą Płocka tuż przed świętami, zdobione są różnymi rysunkami wykonanymi przez uczniów I Prywatnego Liceum Plastycznego. Pisanki bardzo podobały się naszej młodzieży, wprowadziły ich w nastrój nadchodzących świąt.

MANDORIA

„Dziecko poszukuje dziecka w każdym, kogo spotka.
Jeżeli znajdzie je w dorosłym, podoba mu się ta osoba więcej niż inne…”

William Seroyan

W myśl powyższych słów, podopieczni Uczniowskiego Klubu Lasotczak wraz z opiekunami spędzili dzień pełen fascynujących atrakcji i wrażeń w Parku Rozrywki Mandoria w Rzgowie. Tam czekały na nas wspaniałe karuzele i emocjonujące przejażdżki familijnymi roller-coasterami, gigantyczna zjeżdżalnia, szalupy, strzelnica i wiele, wiele innych emocjonujących zakamarków miasta przygód . Tam też mieliśmy przyjemność skorzystać z gościnności niesamowitych mieszkańców tego zakątka. Powitali nas oni „Słodkimi warsztatami”, podczas których mieliśmy możliwość poznać proces technologiczny wytwarzania cukierków oraz lizaków. Oczywiście część przeznaczona na degustację, dostarczyła nam niebywale słodkich doznań, także upominki pachnące owocowym syropem sprawiły nam wiele radości. Liznąwszy wiedzy, oddaliśmy się nieskrępowanej zabawie aż do obiadu. Łapiąc chwile wytchnienia kosztowaliśmy pysznej mandoriańskiej kuchni. Posileni, nieco zregenerowani wzięliśmy udział w kolejnych warsztatach, tym razem zdobyliśmy wiedzę na temat „Historii pieniądza”. Animatorzy w strojach Mandorian przybliżyli nam wiedzę z zakresu ewolucji handlu i środków płatniczych. Warsztaty zakończyły się samodzielnym wybijaniem monet przez uczestników. Tak wzbogaceni ruszyliśmy na podbój dalszej części największego w Europie krytego parku rozrywki. Emocji tego dnia z pewnością nam nie brakowało, niczym dzieci beztrosko oddawaliśmy się szalonej zabawie przez cały dzień. Mimo zmęczenia wracaliśmy szczęśliwi i uśmiechnięci.
    Wycieczka sfinansowana została ze środków Fundacji Fundusz Grantowy dla Płocka, zorganizowana zaś przez Uczniowski Klub Sportowy „Lasotczak” w ramach projektu „Równamy Szanse”. Naturalnie i niezmiennie partnerem w realizacji projektu jest Specjalny Ośrodek Szkolno – wychowawczy Nr 2 w Płocku.

TARGI BRANŻY HOTELARSKIEJ HORECA-WORLD

Dnia 29.03. 2023 roku młodzież z Branżowej Szkoły I stopnia z klasy Id, IIc, IIIa, III b wraz z opiekunami panią I. Kuberą, p. M. Wiśniewską oraz z p. J. Szewczyk Mirecką uczestniczyła w największych targach rozwiązań dla branży hotelarskiej w Europie Środkowo - Wschodniej. To wyjątkowa jedyna na taką skalę impreza, na której uczniowie mogli zapoznać się z najnowszymi produktami funkcjonalnymi, rozwiązaniami, innowacjami i trendami na rynku hotelarskim, takimi jak: systemy klimatyczne, wentylacyjne, ogrzewania, wyposażenie hoteli (łóżka, stoły, krzesła, pościel, tekstylia, dekoracja wnętrz, oświetlenie, sztućce i porcelanę, środki czystości i urządzenia czyszczące, wyposażenie łazienek, pralni hotelowej, akcesoria gastronomiczne.
    Uczniowie mieli okazję do rozmowy z przedstawicielami firm obecnych na targach. Największym zainteresowaniem cieszyła uczniów rozmowa oraz pamiątkowe zdjęcie z Kurtem Schellerem -szwajcarskim szefem kuchni, krytykiem kulinarnym, założycielem Akademii Kulinarnej oraz zdobywcą wielu nagród kulinarnych.
    Wycieczka przebiegała w miłej i przyjaznej atmosferze. Dostarczyła naszym uczniom wielu ciekawych doświadczeń związanych z branżą hotelarską. Bogatsi o nowe doświadczenia w miłej atmosferze wróciliśmy do szkoły.

AQUAPARK PLUSKI

WARMIA PARK – AQUAPARK PLUSKI

Dzień 27 marca spędziliśmy w dość nietuzinkowym miejscu tj. w AQUQPARKU w Pluskach w województwie warmińsko – mazurskim. Wyjazd w pełni sfinansowany został ze środków Fundacji Fundusz Grantowy dla Płocka. Jego organizacją zajął się Uczniowski Klub Sportowy „Lasotczak” w ramach projektu „Równamy Szanse”. Partnerem w jego realizacji był specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr 2 w Płocku. Celem wycieczki było promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego oraz świadome uczestnictwa podopiecznych w kulturze fizycznej. Priorytetem w naszych działaniach jest niezmiennie kształtowanie nawyków prozdrowotnych wśród młodzieży oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Oprócz walorów prozdrowotnych i prospołecznych, wyjazd spełnił istotnie funkcję rekreacyjno – relaksacyjną. Czas spędzony w Aquaparku dostarczył nam wielu atrakcyjnych doznań i doświadczeń. Ten 3-poziomowy aquapark to nie tylko baseny i zjeżdżalnie, ale także ekscytująca zabawa w rwącej rzece, chwile wytchnienia pośród natury w 2 zewnętrznych jacuzzi oraz 1 wewnętrznym a także podwodne akwaria oraz groty zakochanych i wodna mini-ścianka wspinaczkowa. Czas na wodnym szaleństwie płynął nieubłaganie, zmęczeni ale szczęśliwi, zmuszeni byliśmy zakończyć nasze wojaże. Z ogromnym apetytem ruszyliśmy zatem, do realizacji kolejnego punktu programu jakim był smakowity obiad w klimatycznej restauracji o nazwie „Złoty Strug”. Podróż powrotna przebiegła w miłej, wesołej atmosferze.

ORIENTARIUM W ŁODZI

„ZWIERZĘTA W NASZYM ŻYCIU NIE ZJAWIAJĄ SIĘ BEZ POWODU:
UDZIELAJĄ NAM NAUK O TYM, JAK ZOSTAĆ LEPSZYM CZŁOWIEKIEM…”
                                                                                                                                    CESAR MILLAN „Zaklinacz psów”

NASZA NIEZAPOMNIANA WIZYTA W ORIENTARIUM

Kolejny raz spotkała nas nie lada gratka…

Dzięki środkom pozyskanym z Fundacji Fundusz Grantowy dla Płocka, podopieczni Uczniowskiego Klubu
Sportowego „Lasotczak” wraz z opiekunami spędzili dzień pełen wrażeń w łódzkim Orientarium. Ta fascynująca
przygoda odbyła się w ramach projektu „Równamy Szanse”. Partnerem w jego realizacji był niezmiennie
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr 2 w Płocku.
…Dzień inny, nietypowy, ekscytujący.

Orientarium w Łodzi to najnowocześniejszy w Europie obiekt tego typu. Jest to pawilon w pełni poświęcony
faunie i florze Azji Południowo Wschodniej. Budynek, wybiegi i woliery zajmują powierzchnię 10 boisk
piłkarskich. Zastosowane rozwiązania pozwalają utrzymywać zwierzęta na dużych przestrzeniach w połączeniu z
innymi gatunkami i w urozmaiconym środowisku. Jako goście mogliśmy obserwować mieszkańców Orientarium
z trzech perspektyw: podwodnej, lądowej oraz z góry. Obiekt zamieszkuje obecnie 35 gatunków zwierząt
lądowych oraz 180 gatunków ryb.
W Orientarium zobaczyliśmy unikatowe i zagrożone wyginięciem gatunki, największy w Europie wybieg dla
słoni, tunel do obserwacji rekinów i płaszczek, 10 zbiorników wodnych
wypełnionych 3 mln litrów wody, w których pływa ponad 1300 osobników, które są przedstawicielami 180
różnych gatunków.

SŁONIE INDYJSKIE
Strefa Indyjska to królestwo słoni. Mają one do dyspozycji wybieg o powierzchni 2000 metrów kwadratowych
oraz basen. Obserwowanie ich podczas wodnych igraszek, to niebanalne widowisko. Zachwycają swą finezją i
lekkością podczas zabaw. Ów spektakl można oglądać w nieskończoność, namiastka budzącej zachwyt natury w
czystej postaci.
W basenie, w którym kąpią się słonie, pływają ciekawe gatunki ryb. Są to między innymi karpie giganty. Ryby te
pochodzą z rzek Kambodży, Laosu, Wietnamu i Tajlandii. Rekordowe osobniki osiągają wagę 300 kilogramów.

OCEAN I RAFA KORALOWA
Jedną z największych atrakcji w Orientarium jest podwodny tunel (26 metrów długości). Pływają w nim jedyne
w Polsce ryby gitarowe, unikatowe rekiny brodate oraz majestatyczne płaszczki z ogonami o długości ponad
półtora metra.
W strefie oceanicznej Orientarium widzieliśmy m.in. rekiny żarłacze, żarłacze brunatne oraz orlenie plamiste -
budowa ciała tej ryby i powolny, majestatyczny ruch w wodzie przypomina lot ptaka. Każdy poziom akwariów
jest zapełniony innymi rybami. Część z nich pływa w toni wodnej, niektóre przebywają na dnie. Daje to
niezwykły efekt i pozwala na wnikliwą obserwację. Warte uwagi są ogończe niebieskoplame – płaszczki
wyposażone w kolce z bardzo silnym jadem. Na dnie największego basenu Orientarium umieszczono replikę
samolotu Mitsubishi J2M - myśliwca marynarki japońskiej z okresu II wojny światowej.

ORANGUTANY I KROKODYLE
Najcieplejszym miejscem w Orientarium jest strefa Wysp Sundajskich. W tej części pawilonu temperatura
utrzymuje się na poziomie 24–26 stopni Celsjusza i jest tam prawie 80% wilgotności, dzięki czemu mogliśmy
poczuć jak w prawdziwej dżungli, a zwierzęta mają tam doskonałe warunki do funkcjonowania.

Zdołaliśmy zobaczyć tam największe krokodyle w Europie - Kraken i Penelopa to para. W naturze krokodyle
gawialowe są gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Największym ich wrogiem jest, niestety, człowiek.
Krokodyle są zabijane dla skóry i mięsa, a ich jaja często trafiają na talerz. Problemem jest także znikające
naturalne środowisko – wysychające bagna i wycinane lasy deszczowe.
Ogromne wrażenie zrobiły na nas jedyne w Polsce orangutany sumatrzańskie. W ostatnich dziesięcioleciach
liczebność tego gatunku spadła o ok. 80%.
Krytycznie zagrożone są również niedźwiedzie malajskie, langury jawajskie, binturongii oraz gibońce, które
także podziwialiśmy podczas naszej wizyty w Orientarium.

ŚWIĄTYNIA MAKAKÓW I NIE TYLKO
Kolejna cześć Orientarium nosi nazwę inspirowaną indonezyjską wyspą na Oceanie Spokojnym. W Celebes
spotkaliśmy między innymi makaki lwie, których wybieg stylizowany jest na buddyjską świątynię. Z powodu
wycinki lasów tropikalnych pod plantacje kawy i herbaty oraz polowań, makaki lwie są jednym z najrzadszych i
najbardziej zagrożonych gatunków makaków na świecie.
Sąsiadami makaków są wyderki orientalne. To najmniejsze wydry na świecie. Żyją na podmokłych terenach
m.in. Chin, Indii, Bangladeszu, Malezji. Wyderki orientalne świetnie pływają i nurkują. W tej części Orientarium
zobaczyliśmy też anoa, czyli najmniejszy gatunek bawoła na świecie oraz jeżozwierze palawańskie i indyjskie.

PTAKI I INNE ZWIERZAKI
Szpaki balijskie, czapelki złotawe, przepiórki chińskie, kury bankiwa, muszkatele, bilbile, gołąbki zbroczone i
puchoczuby - to tylko niektórzy ze skrzydlatych mieszkańców Orientarium. Część z nich mogliśmy zobaczyć
beztrosko latające nad naszymi głowmi w strefie wolnych lotów,  inne oglądaliśmy brodzące wśród bogatej
roślinności. Ptaki poruszają się tam swobodnie w przestrzeni dla zwiedzających, co zwiększa odczucie
bezpośredniego obcowania ze zwierzętami.
W ramach ekspozycji prezentowane są także kanczyle jawajskie popularnie nazywane myszojeleniami. Kanczyle
to jedne z najmniejszych ssaków kopytnych, ich kończyny mają średnicę porównywalną do średnicy ołówka.
Myszojelenie prowadzą skryty, zazwyczaj nocny tryb życia.
W specjalnie przygotowanych terrariach ze zwierzętami z obszaru Azji południowo - wschodniej można
obserwować fascynujące owady. Są wśród nich m.in. prządka, ptasznik królewski, skorpion cesarski –
wykazujący w świetle UV fotoluminescencję oraz straszyki - gatunki owadów przypominające wyglądem liście i
gałęzie. Na wybiegach zewnętrznych Orientarium funkcjonują m.in. świnie wisajskie, rodzinne stado szakali
złocistych oraz hulmany czczone.

W dalszej części naszej wędrówki po świecie zwierząt wzięliśmy udział w zajęciach edukacyjnych
zatytułowanych „KSIĘGA DŻUNGLI W ORIENTARIUM”. Zajęcia utrzymane były w formule przygodowej. W
trakcie zajęć tropiliśmy, rozpoznawaliśmy bohaterów, próbując ich jak najlepiej scharakteryzować. Spacerując
po ekspozycji tworzyliśmy nową, własną opowieść o zwierzętach. Poznaliśmy zwyczaje i mentalność zwierząt
mieszkających w pawilonie: m. in. postrzelonego orangutana Joko, zrównoważonego słonia Aleksandra,
tajemniczego niedźwiedziokota Amalki, uroczego makaka Calineczki oraz intrygujących ryb: m. in. wężogłowów,
nożowców, brzytewników, lisogłowów, papużaków.

Zaspokoiwszy własną ciekawość, wzbogaceni w nową wiedzę, ruszyliśmy do realizacji kolejnego punktu naszej
wyprawy. Już nie głodni wiedzy, ale realnie chętni, aby przeprowadzić degustację potraw zaserwowanych nam
tym razem przez zaprzyjaźnioną ekipę lokalu gastronomicznego „Bakłażan”, mieliśmy niebywałą przyjemność
kosztować specjałów tradycyjnej kuchni polskiej, w najlepszym tego słowa znaczeniu. Pozwolę sobie na
stwierdzenie, i sądzę, że w tym przypadku nie będzie ono przesadą - obiad jak u babci…
Mimo zmęczenia wracaliśmy podekscytowani, szczęśliwi, uśmiechnięci a co najważniejsze - bogatsi w nowe,
ciekawe doświadczenia.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne ciekawe wyprawy...

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

„ Dzisiaj rano niespodzianie zapukała do mych drzwi
Wcześniej niż oczekiwałem przyszły te cieplejsze dni
Zdjąłem z niej zmoknięte palto posadziłem vis a vis
Zapachniało zajaśniało wiosna ach to ty
Wiosna wiosna wiosna ach to ty……”

Tak jak w utworze Marka Grechuty, tak samo w Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Płocku już od rana wiosna pukała do naszych drzwi. Uczniowie Ośrodka przywitali pierwszy Dzień Wiosny Przeglądem Piosenki Wiosennej oraz Pokazem Mody Ekologicznej. Chętnie również wysłuchali prezentacji multimedialnej propagującą zdrowy stylu życia i wzięli udział w Dniu Sportu, podczas którego mieli możliwość spotkania z dietetykiem. Impreza została sfinansowana ze środków z Fundacji Fundusz Grantowy dla Płocka, zorganizowana została przez Uczniowski Klub Sportowy Lasotczak w ramach projektu Równamy Szanse.

STYPENDIA

Młodzież ze Szkoły Branżowej I Stopnia oraz młodzież ze Szkoły Przysposabiającej do Pracy otrzymała stypendium za wyniki w nauce uzyskane w I semestrze roku szkolnego 2022/2023. Listy gratulacyjne od Prezydenta Miasta Płocka Andrzeja Nowakowskiego wręczył Dyrektor SOSW Nr 2 pan Robert Kowalski.     Nagrodzonym uczniom serdecznie gratulujemy życząc dalszej wytrwałości i satysfakcji w osiąganiu zamierzonych celów i marzeń.

PRZEKAŻ SWOJE 1.5%

Przekaż dla Stowarzyszenia Pomocna Dłoń przy Specjalnym Ośrodku Szkolno– Wychowawczym nr 2 w Płocku 1,5% a zamienimy go na 100% zadowolenia i uśmiechu na twarzy osób niepełnosprawnych. To bardzo proste i nic Państwa nie kosztuje - satysfakcja z przekazania 1,5% podatku na realizacje marzeń osób niepełnosprawnych – bezcenna.